Trochę informacji i rozmyślań

Jak szkolić i nie zwariować?

Zarządzanie szkoleniami w organizacji. Temat rzeka.

Gdy zajmowałem się szkoleniem drużynowych w ZHP (a było to już bardzo dawno), podczas jednego ze spotkań kadry kształcącej spisałem prostą ideę systemu informatycznego, który wspomagałby spełnianie przez kadrę organizacji wymagań stawianych na poszczególnych funkcjach poprzez udział w szkoleniach.

Kilkanaście lat później moje ścieżki zawodowe przecięły się z Krzysztofem Pietrusewiczem, którego pomysł skrzyżowany z moim zaowocował realizacją ciekawego projektu.

Ale żeby nie pisać za dużo… Poniżej prosta odpowiedź na pytanie: „Jak skutecznie zarządzać szkoleniami członków organizacji i nie zwariować?

Zapewnij sobie bazę danych członków organizacji

Żeby wpływać na rozwój członków Twojej organizacji w skali globalnej musisz wiedzieć kogo chcesz rozwijać, czyli musisz posiadać bazę członków Twojej organizacji.

Ale to nie wszystko. Nie wystarczy wiedzieć, jakie imiona i nazwiska pozostają w kręgu Twojego zainteresowania. Musisz jeszcze wiedzieć jak się z nimi skontaktować (mail to minimum). Jeszcze ważniejsze jest to, aby wiedzieć jakimi kompetencjami dysponują. Zależnie od tego czy chcesz rozwijać kompetencje czy zadbać o uprawnienia formalne, musisz dysponować wykazem posiadanych szkoleń, uprawnień lub sposobem na określenie poziomu różnych kompetencji (np. możliwością wypełnienia testów kompetencyjnych).

Zapewnij sobie bazę szkoleń

Druga część to baza szkoleń, która będzie oferowana członkom organizacji. Określ adresatów każdego szkolenia. W zakresie szkoleń rozwijających tzw. „kompetencje miękkie” przypisz również poszczególne kompetencje. Szkolenie można też opisać jako realizujące jakiś wymóg formalny.

Zadbaj o to by w bazie było dużo szkoleń. Jeżeli Twoja organizacja jest rozległa geograficznie, a szkolenia mają odbywać się w trybie stacjonarnym – w opisie szkolenia koniecznie zadbaj o opis zawierający lokalizację (adres, kod pocztowy, lokalizację GPS).

Zapewnij sobie system informatyczny

Połącz bazę adresatów z bazą szkoleń systemem informatycznym, który będzie podpowiadał szkolenia w zakresie oczekiwanych efektów (np. spełnienia konkretnych formalnych wymagań lub rozwoju konkretnych kompetencji). Zadbaj o to, żeby system minimalizował nakład pracy centralnego administratora i pracowników obsługujących. Zintegruj go z platformą do komunikacji. W przypadku dodanych wcześniej opisów lokalizacji system niech podpowiada uczestnikom najbliższe lokalizacje.

Taki system działa na ZUT. Powoli staje się podstawą systemu rozwoju pracowników i stwarzania dodatkowych możliwości dla studentów.

Przeczytaj również